Eerste stappen in het ondernemerschap

 

Je eerste werkgever na 26 jaar verlaten, vermoedelijk zijn er niet veel mensen die dat doen. Heel wat vrienden verklaarden me  dan ook voor gek: een goed bedrijf, een vast loon, leuke collega’s en dat laat je allemaal achter voor een sprong in het diepe?

Ja. En ik heb er nog geen minuut spijt van gehad. Mijn passie is het geven van trainingen, het coachen en begeleiden van mensen naar een hoger niveau. Door een verregaande digitalisering viel dit allemaal weg bij mijn oude werkgever en een job waarbij ik de hele dag achter de computer moest zitten was echt niets voor mij… vandaar.

Belang creditmanagement voor jong bedrijf

De eerste maanden als ondernemer waren hectisch: de notaris, de bank, de boekhouder, een financieel plan maken, prospecteren en netwerken. Al snel merkte ik hoe belangrijk creditmanagement is voor een jong bedrijf.

Aangezien er nog niets in mijn agenda stond, was ik blij met elke kans. ‘ U bent een nieuwe leverancier, wij kennen u nog niet, u heeft als kleine onderneming weinig overhead…’ zijn zaken die ik al veelvuldig gehoord heb als argumenten waarom de prijs naar omlaag moest. Terwijl die prijs echt wel marktconform is. De macht van de sterkste zeker? Als trainer in o.a. onderhandelingstechnieken ga ik daar uiteraard niet zo maar mee akkoord. Het fijne is dat achteraf blijkt dat men het apprecieert als je durft te argumenteren. En niet zomaar buigt voor de eisen van de opdrachtgever.

Bij prospectie bij grote ondernemingen  heb ik gemerkt dat vaak voor nieuwe leveranciers een lange betaaltermijn (tot  60 dagen einde maand)  als uitgangspunt genomen wordt. Ook hier heb ik al menige pittige discussies over gehad.

Aan- en verkoopvoorwaarden

Het belang van aan- en verkoopvoorwaarden heb ik ook al aan den lijve mogen ondervinden. Voor een consultancy opdracht vroeg een onderneming:

  • Exclusiviteit over alle gebruikte hulpmiddelen. Tabellen, spreadsheets, powerpoint presentaties… die ik voor dat bedrijf gebruikte mocht ik niet meer bij andere opdrachtgevers gebruiken. Uiteraard is dit een no-go. De inhoud van alle tools is natuurlijk exclusief voor dat bedrijf bestemd maar niet de hulpmiddelen zelf.
  • Het engagement dat zij de laagste prijs hadden en om dat te controleren eisten ze inzicht in mijn boekhouding. Dit heb ik ook vriendelijk geweigerd want opdrachten in ondersteuning zijn zeer divers. De  prijssetting is dan ook variabel.

Toch heb ik de opdracht binnengehaald! Goede afspraken maken goede vrienden. Dat dacht ik toch…

Mijn eerste factuur was op vervaldag( dat is de dag dat betaald moest zijn) nog niet binnen. Ik had expliciet vermeld ‘ binnen de 30 dagen’ ‘te betalen voor…’. Op vervaldag heb ik onmiddellijk een vriendelijke mail gestuurd. En de betaling was na 2 dagen binnen.  Bij die opdrachtgever had ik net een opleiding incasseren gegeven, logisch dat ik dan zelf heel kort op de bal speel. Ik wil mijn geloofwaardigheid niet verliezen.

Ondernemer zijn, het is toch een vak apart. Maar het is een vak dat heel fijn is en enorme uitdagingen biedt. Ik ga er helemaal voor en houd u via deze blog op de hoogte van mijn ervaringen.

In deze blog zal ik ook regelmatig artikels posten over (het nieuwe) creditmanagement.

Marleen